dinsdag 9 augustus 2011

De laatste week...

Zoals eerder gezegd, met nog maar een paar dagen St Petersburg in het vooruitzicht, moest ik keuzes gaan maken over wat nog te doen en wat niet te doen. Het uiteindelijke resultaat: propvolle dagen!
Aan de lessen is niet te merken dat het de laatste week is. Het gaat soms goed, soms wat minder (stomme perfectief/imperfectief!), maar over het algemeen kan ik goed meekomen en zijn de lessen heel gezellig.
Naast de lessen heb ik de laatste dagen vanalles gezien en gedaan, veel is wel even de moeite waard om even te noemen.
Zaterdag zijn we met de hele groep als excursie naar Pavlovsk-park geweest, een groot park/bos ten zuiden van St Petersburg. Prachtig! We hebben een heel relaxte dag gehad, beetje wandelen, sjasliek eten die voor je neus op de bbq wordt klaar gemaakt, nog wat geslapen in het gras. En dan weer met de trein terug naar St Petersburg, wat op zich al een belevenis is. Al met al een heel geslaagde dag, heerlijk om een dagje de stad uit te zijn en te relaxen.
Zondag heb ik eindelijk Sergei ontmoet! Met hem en zijn dochter Darina ben ik naar het Alexander Nevski klooster geweest, erg bijzonder om dit te bezoeken met zijn verhalen erbij. We hebben Russisch geluncht bij een klein restaurant op het kloosterterrein, en zijn daarna de stad ingelopen. Ik heb super interessant gesprekken gehad, voornamelijk in het Engels en af en toe wat Russisch ernaast.
Maandag en dinsdag heb ik naast de lessen musea bezocht. Maandag ben ik met Ben, een medestudent, en onder 'begeleiding' van Pascha en Julia, twee Russen die beiden kunstgeschiedenis hebben gestudeerd, naar het Russisch Museum geweest. Twee dingen hier waren vooral leuk: ten eerste om de schilderijen van Repin te zien, waarvan ik twee weken geleden de kopieën in zijn huis in Repino heb zien hangen. Daarnaast hebben we van Pascha een soort kunstgeschiedenisles gehad over een aantal werken waar ik anders heel snel voorbij zou zijn gelopen. Ik denk dat ik nu iets meer weet over kunst dan ervoor, en sommige werken ook misschien wel wat meer waardeer.
Dinsdag heb ik het Hermitage bezocht. Wauw. Ik herkende nog wel wat dingen van mijn bezoek aan 2005, dat kan ook bijna niet anders met die pracht en praal. Ik heb mijn tijd voornamelijk besteed aan alle prachtige staatszalen, en daarna nog wat Hollandse/Vlaamse meesters bekeken. Maar eigenlijk was er tijd tekort om alles wat er te zien was in te laten werken, aangezien we 's middags weer les hadden en ik dus niet onbeperkt tijd had. Na de les heb ik met een aantal medestudenten heerlijk gegeten bij een restaurantje in de buurt, en daarna hebben we nog een drankje gedaan in de Killfish Bar, onze lokale stamkroeg. We hebben daar nog een man en een vrouw ontmoet met haar dochter, en uiteindelijk nog lang met hen gesproken en gedanst, communicerend in half russisch/half engels. Ontzettend toffe avond!

Zo, dat was dan even een korte samenvatting van de afgelopen paar volle dagen, binnenkort meer over de écht laatste dagen!

Пока пока!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten