zondag 24 juli 2011

Weekend!


Na een eerste week vol nieuwe indrukken hier, hadden we vrijdagochtende de laatste les Russisch van deze week. Weekend, en dus tijd voor uitstapjes. 's Middags heb ik met mijn kamergenoot een rondje kerken gedaan: een Armeense kerk aan Nevsky Prospect (vrij eenvoudige kerk, met een echte 'kerksfeer' van binnen de Bloedkathedraal (mega enorm toeristisch, prachtig van buiten, maar van binnen naar mijn mening een beetje overdreven) en de Izaakkathedraal (van binnen een museum, ziet er prachtig uit). We hebben een hapje gegeten en daarna met nog iemand van onze groep afgesproken voor een drankje. Het werd erg gezellig (ondanks mijn eerdere slechte ervaringen met cognac blijk ik het toch wel lekker te vinden) en al snel wat later. Rond kwart over 12 bedachten we ons dat we eens moesten gaan om de laatste metro nog te halen. Helaas kwamen we 2 minuten te laat bij de metro en was deze al dicht. We hebben daarom een taxi genomen, wat een avontuur! De chauffeur had flinke praatjes en reed als een malle over de 3 of 4 baans wegen door de stad, en er zaten geen gordels in de auto. Fijn...

Gisteren zijn we met 7 man naar Repino geweest, een soort van badplaats buiten Sint Petersburg. De Russisch trein was ook weer een hele ervaring moet ik zeggen, maar het was vooral heel heet (35 graden buiten en als enige verkoeling mogelijkheid tot arko). In Repino hebben we over het strand gewandeld (het is heel schoon, wel veel algen/zeewier aan de rand van de zee) en het huis van de beroemde Russische schilder Ilja Repin bezocht. Verder een beetje chillen op het strand en heerlijk eten bij een strandtent. 
's Avonds was er nog net wat puf over voor een paar biertjes in de Kill Fish Bar, onze tijdelijke stamkroeg vlakbij het appartement,.

Vandaag was het studeerdag, ik ben hier tenslotte om het een en ander te leren. M'n huiswerkopgaven zijn af, en ik heb zelfs nog wat woordjes zitten stampen. Vanavond ga ik naar de Mariinsky Concerthal voor de afsluiting van het Festival Stars of the White Nights. Ik moet zeggen dat ik erg benieuwd ben wat ik hiervan ga vinden, maar het is iig leuk om een keer te proberen. We zullen het zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten