woensdag 20 juli 2011

Культура и быт (Cultuur en het leven)

Over ieder land heersen wel een aantal vooroordelen. Mijn voordelen over Rusland en Sint Petersburg zijn na een paar dagen deels al waargemaakt, deels ontkracht.
Vooroordeel 1: vrouwen in Sint Petersburg; korte rokjes en hoge hakken. Hartstikke waar. Ik snap werkelijk niet waar die vrouwen het vandaan halen om op zulke hoogtes rond te paraderen. Ze hebben hier prachtige hakken, dat moet ik er wel bij zeggen, maar de hoogtes zijn niet te doen. De combinatie met een kort rokje heb ik ook al veel gezien, ookal is dit minder opvallend dan de enorme hakken.
Vooroordeel 2: Russen en drank. Ok ook waar. Op iedere hoek van de straat kan je wel alcohol kopen, er zijn veel kleine winkeltjes waar ze zelfs alleen alcohol en sigaretten verkopen en misschien nog 2 of 3 andere producten op de planken hebben liggen. Ik las toevallig vandaag dat daar wel verandering in gaat komen, zie http://www.nu.nl/buitenland/2569920/rusland-kwalificeert-bier-als-alcohol.html. Ik heb ook al een apart gesprek gehad met een dronken Rus. Samen met mijn kamergenoot was ik boodschappen aan het doen, toen we op straat in gesprek raakten met deze sympathieke, enigszins aangeschoten Rus. Hij vertelde vol trots over het glorieuze Rusland, hoe trots hij was om Rus te zijn etc. Leuk gesprek, en ik kon al veel van zijn verhaal volgen, waar ik stiekem best trots op was. Als afscheid kregen we allemaal een dikke zoen op onze wang, en dat was onze eerste kennismaking met een dronken Rus,.
Vooroordeel 3: armoedige bende en rotzooi in de stad. Niet waar. De wijk waar ik woon ziet er erg goed uit zelfs! Ja er zijn wat gebouwen met afgebladderde verf te zien, maar over het algemeen is het een erg mooie wijk, vol kinderspeeltuintjes en dikke auto's. Ok dat laatste wijst er misschien wel op dat dit een enigszins welvarende wijk is, maar toch, ik ben onder de indruk van deze stad! Verder zijn de straten waar ik tot nu toe ben geweest (en ik heb al best wel wat gelopen door de stad) netjes en opgeruimd.

Tot zover Rusland en Petersburg in het algemeen, dan nog de taalcursus. Vandaag heb ik al de 3e les gehad. We zijn met z'n zessen; een Amerikaanse, een Zweed, een Brit, een Belgische en 2 Nederlanders. Onze docente is Katya, een Russische jongedame die vol overtuiging en met een aanstekende lach probeert om ons vanalles bij te brengen. Het niveau valt mij hartstikke mee. Vooral wat betreft de grammatica had ik denk ik wel een niveau hoger aangekund, maar aangezien mijn woordenschat niet heel groot is (lees: ik ken echt te weinig woorden) is het prima om op dit niveau bezig te zijn. Vergeleken met wat ik op de universiteit moest kunnen in het semester dat ik daar Russisch heb gevolgd, gaat het er hier allemaal wat gemoedelijker aan toe. Daar moest alles perfect, hier wordt het allemaal wat minder nauw genomen. Ook interessant zijn de cultuurweetjes die we tussendoor meekrijgen. Zo zullen een man en een vrouw in Rusland elkaar geen hand geven als ze elkaar ontmoeten, dat doen ze alleen op de werkvloer om aan te geven dat ze gelijk zijn. En als je bloemen geeft moet je goed oppassen hoeveel er in het boeket zitten, want Russen zijn nogal bijgelovig en een bos bloemen met een even aantal bloemen brengt ongeluk!

Tot zover voor deze keer. Ik ga even douchen na een lange plakkerige dag. Het is warm hier, over het weer valt echt niet te klagen en het ziet ernaar uit dat het goed blijft :)

Пока!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten